Stary, ale jary

Pogoń za nowymi pracownikami trwa. Prześcigamy się w nowych kreacjach i formach przyciągania talentów. Ta gimnastyka przysłania nam często tych, którzy na naszym pokładzie są od dawna. Jak zadbać o długoletnich pracowników? Wyróżnić ich i dać do zrozumienia, że nadal są dla nas bardzo ważni? Jak tego dokonać bez rozdawania pieniędzy?

Niezauważalni

Głównymi powodami dla osób zmieniających pracę są: finanse, możliwości rozwoju, czy atmosfera pracy. W mojej ocenie docenienie zawiera się w dwóch pierwszych motywach. Szczególnego docenienia potrzebują wieloletni pracownicy, na których w pewnym momencie działy HR, EB przestają się koncentrować. Powodem takiej sytuacji jest opinia, że skoro ktoś jest tak długo z nami to pewnie zostanie na kolejne lata. Nic bardziej mylnego, każdy kogo droga zawodowa nie jest usłana różami zaczyna myśleć o zmianie, także ci którzy pozornie zapuścili korzenie.

Kto tu jest najstarszy?

Zanim zaczniemy planować akcję wyróżniającą długoletnich pracowników, zastanówmy się, kim owi pracownicy są? Nie mam bowiem na myśli pracowników starszych wiekowo, ale tych, którzy są częścią firmy powyżej określonego przez nas czasu, np. 5 lat. To, o jakim stażu mówimy zależy od organizacji. Firma, która istnieje 15 lat, może za długoletniego uznać pracownika z dziesięcioletnim stażem. Ta pięcioletnia, uzna osoby, które pracują 4. Doprecyzowanie tego zależy od nas. Tak czy inaczej, określenie zasady, jaką się kierujemy jest istotne dla dalszych działań, ich powtarzalności.

Kosz rozmaitości

Załóżmy, że 20 osób z naszej pięcioletniej firmy pracuje u nas minimum 4 lata i to właśnie te osoby chcemy wyróżnić, co dalej? Proponuję dokonać zestawienia wedle założonych kryteriów, płci, stanowisk, czy zainteresowań. Możemy każdego z pracowników wyróżnić tak samo, dając mu określoną kwotę, ale ten tekst nie zakłada bezpośredniego rozdawania pieniędzy. Miłym gestem będzie tort, bądź kosz z pysznościami. Ja natomiast rekomenduję dedykowane prezenty. Jeśli dobrze znamy zespół możliwe jest określenie budżetu na kupowanie spersonalizowanych upominków, wysyła to dodatkowy sygnał - znamy cię, wiemy co lubisz.

Do wyboru, do koloru

Stworzenie listy prezentów nie jest bardzo trudne. Ustalamy 4-5 propozycji, spośród których długoletni pracownicy mogą wybrać coś dla siebie. Wszystko zależy od budżetu. Mogą to być karty podarunkowe do konkretnych sklepów, gadżety elektroniczne bądź prezenty w formie np. weekendowych wyjazdów, czy coś bardziej szalonego typu: skok ze spadochronem, czy przejażdżka po torze rajdowym. Indywidualnie wybrany prezent gwarantuje zadowolenie.

Świętujmy razem

Inną formą podziękowania długoletnim członkom załogi może być przygotowana tylko dla nich impreza. Ma to dodatkową wartość integracyjną. Osoby, które długo się znają mogą powspominać ostatnie cztery lata we własnym gronie. W trakcie takiego spotkania warto pomyśleć o angażujących konkursach. Najlepiej, jeśli będą powiązane z ich wspólną, 4-letnią historią. Można zrobić np. quiz wiedzy o firmie. Ta prosta forma wzmocni wspomnienia. Jako dodatek można wręczyć pracownikom drobny upominek pół żartem pół serio np. medal za zasługi ;).

Ściana zasług

Jeśli nasz budżet nie pozwala nam na wręczenie prezentu, czy organizację imprezy, warto jest pomyśleć nad inną formą docenienia pracowników z najdłuższym stażem. Możemy nakręcić film dla każdej osoby, która przekroczy magiczny czas w firmie. Jeśli nie znamy tych osób, bo pracujemy np. w różnych miastach, warto zgłosić się o pomoc do zespołu bezpośrednio związanego z konkretną osobą. Możemy też wyznaczyć w firmie specjalną ścianę, gdzie pojawiać się będą zdjęcia długoletnich pracowników (jeśli wyrażą na to zgodę).

Dbanie o “starych” pracowników jest niezmiernie istotne. Bywa tak, że Ci, którzy są w naszej firmie od wielu lat czują się niedocenieni jak wieloletni abonentowicze telefonów komórkowych. Ich zadowolenie i podbudowanie wartości jaką wnoszą do organizacji jest równie ważne jak wrażenia nowych osób. Nie zapominajmy, że pracownicy długoletni, czyli ci powyżej 5 lat w firmie, są mniej skłonni do jej opuszczenia, jeśli właściwie o nich zadbamy i nie mam tu na myśli jedynie podnoszenia wynagrodzenia. Poświęcania im uwagi, dbanie o ich potrzeby pozamaterialne to ważny element pracy EB-owca. To oni są bowiem najlepszymi ambasadorami marki i wizytówką firmy, wspierają tym samym wewnętrzne i zewnętrzne działania empolyer bandingowe.