Employer branding można najprościej określić, jako działania służące budowaniu marki pracodawcy. Działania te można podzielić na dwie grupy:
- skierowane do aktualnych pracowników - noszące miano employer brandingu wewnętrznego;
- skierowane do kandydatów - nazywane employer brandingiem zewnętrznym.
Na employer branding wewnętrznych składają się działania wspierające kulturę organizacyjną danej firmy. Zatem wszystkie te, które dbają o dobrą atmosferę, przyjazne miejsce pracy, poczucie przynależności do organizacji. Mogą to być np.:
- eventy;
- konkursy;
- spotkania zespołu te służące integracji, ale i wymianie wiedzy czy doświadczeń;
- onboarding i offboarding;
- wspieranie ambasadorów oraz pasji pracowników;
- otwarta komunikacja stosowana we wszystkich wykorzystywanych narzędziach tj. newsletterach, blogach, biuletynach.
Employer branding zewnętrzny skoncentrowany jest na działaniach około rekrutacyjnych. Ma w interesujący, wyróżniający sposób przedstawiać prawdziwe walory pracy w firmie, spójne z jej wartościami, poprzez:
- udział w targach i konferencjach;
- organizację wydarzeń dla potencjalnych kandydatów lub wspieranie takich inicjatyw;
- tworzenie jakościowych treści np. na zakładce kariery, ogłoszeniach o pracę, materiałach promujących pracodawcę;
- organizację dni otwartych, programów stażowych i rozwojowych dla potencjalnych pracowników;
- wsparcie inicjatyw zewnętrznych.