Obraz się

W erze szybkiej informacji szczególnego znaczenia nabiera komunikacja wykorzystująca obraz. Infografiki, piktogramy, komiksy, zdjęcia itp. decydują o sukcesie przekazu. Co zyskujemy stawiając na grafikę, czy rysunek w komunikacji? Kiedy warto wykorzystać formę pisaną, kiedy kolaż? Poznajmy magię powiedzenia “Obraz wyraża więcej niż 1000 słów”.

Uważaj!

Jeszcze za czasów kiedy uczyłam reklamy zrobiłam pewien eksperyment na grupie moich słuchaczy. 10 osobom w wieku 18-24 lata, pojedynczo, pokazałam 30-stronicową wyklejaną gazetkę (tak wiem, brzmi śmiesznie) i sprawdzałam uważność na reklamę z wielkim znakiem zakazu i małym tekstem na dole strony “Cukier zabija”. Jak myślisz ile z nich doczytało informację o cukrze? 9-cioro z nich. Mimo, że grupa nie była duża to ukazała mi prawdę o tym, jak ważne jest wykorzystanie obrazu w komunikacji, zwłaszcza dla młodych ludzi.

Pokaż na co Cię stać

Usłyszałam kiedyś od znajomego grafika, że nie ma takiej informacji, której nie dałoby się przekazać w obrazowy sposób. W pełni się z tym zgadzam. Szybkość z jaką dociera do nas przekaz graficzny, w porównaniu do litego tekstu jest niezrównana. Aby zaciekawić odbiorcę naszym video mamy około 3 sekund, obrazem jeszcze mniej, dlatego wybranie właściwej informacji przykuwającej uwagę jest tak ważne. Nie zawsze wybór tego co powinno być obrazem jest łatwe, jeśli masz problem z selekcją proponuję spisywać swoje pomysły.

Temat Skojarzenia Obraz Forma
Ogłoszenie o pracę jako programista kod, komputer, dobre zarobki wycinek kodu, wysokość wynagrodzenia netto, żółta kaczuszka graficzna
Wycieczka integracyjna w góry góry, grupa wspinających się osób, strój górski grupa osób przed wejściem na szczyt i po wejściu zdjęcie, kolarz

Po nitce do kłębka

Aby obraz generował czytelników, przyciągał nowych i satysfakcjonował stałych odbiorców musi oddawać w nietuzinkowy sposób treść, która za nim stoi. Co zyskujemy? Podstawową wartością, od której wszystko się zaczyna jest uwaga. Jeśli ją zaskarbimy jesteśmy na najlepszej drodze do tego, aby czytelnik poświęcił chwilę na nasz tekst. Umieszczając grafiki wewnątrz artykuły ułatwiamy jego przekaz, wyróżniamy wybrane informacje, dodajemy im czytelności. To też dobra forma na porządkowanie informacji, co w przypadku trudnych do przekazania informacji jest bardzo pomocne. Jeśli zaczynamy od zabawnego komiksu, który przemyca sens załączonego wpisu - super, to wspaniały rozmiękczacz, czytelnik chętniej przejdzie dalej.

Ten obraz przedstawia…

Kiedy komunikujemy się z pracownikami możemy poniekąd pozwolić sobie na więcej wykorzystując obraz, zwłaszcza ten humorystyczny. Znając poczucie humoru załogi jest prościej. Wiemy, że nikt łatwo się nie obrazi kiedy pożartujemy np. z konkretnej marki samochodu, wiedząc, że jest wśród pracowników bardzo popularna. Warunek jest jeden - bądźmy pewni, że kawał opowiedziany w formie ilustracyjnej nie obrazi nikogo. W komunikacji zewnętrznej nie jest tak kolorowo. Zwykle nie znamy swoich odbiorców, może nam się jedynie wydawać, że coś będzie dobrze bądź źle widziane. Nie mając 100% pewności jak mogą zareagować należy być bardziej uważnym, internet nie zapomina!

Konkurs plastyczny

Załóżmy, że prowadzisz firmowego bloga, regularnie wrzucasz nowy content stworzony przez ciebie, albo pracowników. Kiedy masz już dobry tekst potrzebujesz grafiki, która odda, podkreśli jego charakter. Możesz kombinować godzinami, dniami, ale mam inną propozycję, która u mnie często się sprawdza i ma bezpośredni związek z tabelą powyżej. Notuj, na dole strony, albo rysuj (nie musi być ładnie) to co w trakcie powstawania tekstu przychodzi Ci do głowy. Jeśli autorem jest współpracownik, zachęć go, aby od samego początku pisania robił tak samo. Taki jednoosobowy konkurs plastyczny może stanowić bardzo dobrą inspirację do stworzenia dobrej grafiki.

Pomocniczek

Przygotowałam dla was kilka liników, które mogą być pomocne przy tworzeniu: infografik, rysunków, wykresów. Część może już znacie, ale liczę, że któryś z nich będzie odkrywczy.

CANVA - https://www.canva.com/ do wykresów, diagramów, infografik, zdjęć, banerów, czy projektowania plakatów lub ulotek
PIKTOCHART - https://piktochart.com/ do infogafik, prezentacji, plakatów, ulotek
PIXTON - https://www.pixton.com/uk/ do tworzenia komiksów
INFOGRAM - https://infogram.com/ do wykresów, map, grafik
PIXLR - https://pixlr.com/x/ do zdjęć, banerów