Wakacyjne kierunki

Oficjalnie zaczęły się wakacje. Da się to odczuć nie tylko na drogach, ale też na firmowych korytarzach. Ciśnienie jakby opadło. Na chwilę wszyscy zwolnili, obrali kierunek wakacyjny. Kiedy pracownicy wyczekują urlopów, EB-owcy planują, jak uatrakcyjnić ten letni czas dla zespołów. I o tym dziś, o integracjach w wakacje.

Badanie gotowości

Zanim zaczniesz planować szereg atrakcji, eventów i aktywności dla pracowników, sprawdź, jak wygląda ich dostępność. Nie ma nic gorszego niż przepalona energia, czas i pieniądze na organizację, gdy okazuje się, że główni zainteresowani nie mogą się pojawić. Krótka ankieta z możliwością wyboru terminu spośród 2-3 ułatwi ci dalszą pracę. Oczywiście mini plan na aktywności powinieneś już mieć, żeby wiedzieć, jaki charakter ma mieć integracja. Poza pytaniem o datę możesz od razu zapytać o preferowane aktywności czy dietę uczestników – gdy przewidujesz karmienie zbiorowe.

Planowanie

Idealna sytuacja to taka, kiedy dobrze znasz swój zespół i doskonale wiesz, jakich atrakcji są żądni. Wówczas dodatkowe pytania w ankiecie są zbędne. Kiedy nie masz pewności, co spodoba się pracownikom, możesz powołać specjalny zespół roboczy składający się z reprezentantów głównych obszarów firmy. Takie spotkanie przedstawicieli to nie tylko burza mózgów, ale też możliwość podzielenia się zadaniami. Przy dużej organizacji kooperacja ma nieocenioną wartość. Przedstawiciele danych obszarów znają swoich najbliższych współpracowników i realia panujące w danych działach najlepiej, a co za tym idzie ich oczekiwania i możliwe zagrożenia. Razem wyznaczycie cel integracji i wspólnie łatwiej go osiągnięcie.

Kategoryzacja

Samodzielnie czy z grupą roboczą warto przemyśleć, jakiego typu aktywizacja pracowników będzie tą właściwą. Polecam zastanowić się nad tym, jaka kultura organizacyjna u was panuje, jakie celebracje macie w standardzie, jakie aktywności idealnie wpasowałyby się w firmowy klimat. Wymaga to chwili zastanowienia, ale efekty mogą być świetne. Nie ma nic lepszego niż dopasowanie do charakteru organizacji, także w aspekcie eventów czy konkursów itp. Jeśli w DNA firmy jest sport, dobrze jest postawić na aktywne spędzanie czasu, gdy prym wiodą gry, zagwarantuj uczestnikom rozgrywkę, jeśli wasz biznes koncentruje się wokół sprzedaży, dobrym kierunkiem jest postawienie na event z elementami ostrej rywalizacji.

Event, konkurs, nasiadówka

Jeśli zastanawiasz się, czy integracja to zawsze event z atrakcjami, konkursami i nagrodami, to odpowiem jednoznacznie – nie. Przy zgranym zespole inwestycja w przysłowiową kiełbasę na ognisko czy udostępnienie przestrzeni do „nasiadówki” wystarczy, aby zespół dobrze się bawił. Chemia wśród pracowników potrzebuje tylko podlewania odpowiednią substancją, aby żar się tlił. Jestem zdania, że gdy zespół się lubi, chce spędzać ze sobą wolny czas i samodzielnie się organizuje, to wymarzona sytuacja, której nie można zepsuć, a należy tylko umożliwiać spotkania i wspierać w niezbędny sposób. Jeśli nie jest u ciebie tak kolorowo, pamiętaj o zbieraniu feedbacku. Dzięki niemu wiesz, co zrobić następnym razem, jakie są oczekiwania pracowników.

Summer time

Letnie eventy mają swoje prawa. Ta pora roku umożliwia spotkania na powietrzu, organizację grilla, gry miejskiej czy zawodów sportowych. Znam firmy, gdzie w ciepłych miesiącach organizowane są rozgrywki w siatkówkę czy piłkę nożną, na które zapraszane są nie tylko osoby z firmy, ale także ich rodziny. Znam i takie, które corocznie organizują pikniki rodzinne, z atrakcjami muzycznymi, gastronomicznymi i tymi dla dzieci. Kiedy planujesz integrację letnią, wykorzystaj pogodę i przestrzeń zewnętrzną, która w przeciwieństwie do tej biurowej jest trochę z gumy. Jeśli pracownicy nie mają szczególnych oczekiwań, chcą zwyczajnie pobyć w swoim towarzystwie, spotkać się w dużym gronie, atrakcją może być motyw przewodni imprezy albo dedykowane konkursy. Tu przychodzi mi do głowy event pod hasłem EURO 2020, powiązany z wydarzeniami na świecie. Uczestnicy, którzy pojawią się na imprezie w koszulce piłkarskiej, dostają prezent powitalny, a ci, którzy wezmą udział w konkursie na strzał do bramki, mogą wygrać dla swojego zespołu np. vip integrację albo karnety sportowe.

Pomysł na event to nie problem, ale pomysł na event wpisujący się w cele firmy, wspierający kulturę, to już wyższa szkoła jazdy. Jestem zdania, że można wydać każdą ilość pieniędzy, aby uszczęśliwić pracowników, tylko nie chodzi nam o chwilowy efekt. Jak przy każdym wydarzeniu napisz plan, określ główne założenia, kroki do wykonania i zdefiniuj ryzyka. Otwórz się na współpracę z innymi, czerp z ich wiedzy i doświadczenia i co ważne monitoruj zadowolenie z przeprowadzonej integracji. Kto wie, może pracujesz w firmie, w której to nie lato jest czasem na organizację aktywności. Zbadaj temat i działaj.